Fekete dobozok

A 60-as évek repülőgépéinek fekete dobozai, vagy más néven repülési adatrögzítők (Flight Data Recorder, FDR) és pilótakabin hangrögzítők (Cockpit Voice Recorder, CVR), kulcsfontosságú szerepet játszottak a repülésbiztonság terén.

Jellemzők

  • Két típus: FDR és CVR
  • Flight Data Recorder (FDR): A repülési adatokat rögzítette, például a repülőgép sebességét, magasságát, irányát, gyorsulását és a repülési irányító rendszerek beállításait.
  • Cockpit Voice Recorder (CVR): A pilóták és a repülőgép személyzetének beszélgetéseit, a kabinban hallható hangokat és a rádiókommunikációt rögzítette.
  • Robusztus Kialakítás:
  • A fekete dobozok rendkívül tartósak voltak, hogy ellenálljanak a szélsőséges körülményeknek, például magas hőmérsékletnek, erős ütéseknek és víz alatti nyomásnak. Gyakran narancssárga színűre festették őket, hogy könnyebben megtalálhatók legyenek egy baleset után.
  • Analóg Rögzítés:
  • A 60-as évek fekete dobozai analóg technológiával működtek. Az adatokat mágnesszalagra vagy drótra rögzítették, ami akkoriban a legfejlettebb technológia volt.
  • Korlátozott Adatkapacitás:
  • Az eszközök kapacitása viszonylag korlátozott volt, általában csak az utolsó 30-60 percnyi adatot rögzítették, ami elég volt a balesetek előzményeinek elemzéséhez. 

Rögzített Adatok

  • Flight Data Recorder (FDR):
  • Sebesség: A repülőgép légsebessége.
  • Magasság: A repülési magasság (általában tengerszint felett).
  • Irány: A repülőgép irányát (iránytű adatok).
  • Gyorsulás: A repülőgép gyorsulása három tengely mentén (előre-hátra, fel-le, balra-jobbra).
  • Repülési irányító rendszerek: Kormánylapátok, csűrők, magassági kormány beállításai.
  • Motoradatok: A motorok teljesítménye, fordulatszáma.
  • Cockpit Voice Recorder (CVR):
  • Beszélgetések a pilótafülkében: A pilóták és más személyzet beszélgetései.
  • Rádiókommunikáció: A repülőgép és a légiforgalmi irányítók közötti rádióüzenetek.
  • Környezet hangjai: Műszerhangok, riasztások, egyéb zajok a pilótafülkében.
  • Mikrofonfelvételek: Általában négy mikrofont használtak a különböző beszélgetések és hangok rögzítésére.

Fejlesztések a 60-as években

  • Szabványosítás: Az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) és más szervezetek elkezdtek szabványokat bevezetni a fekete dobozokkal kapcsolatban, meghatározva, milyen adatokat kell rögzíteni és milyen feltételeknek kell megfelelniük az eszközöknek.
  • Technológiai Fejlődés: Az évtized során a fekete dobozok technológiája folyamatosan fejlődött, javult a megbízhatóságuk és növekedett a rögzített adatok pontossága és részletessége.

Összegzés

A 60-as évek repülőgépes fekete dobozai alapvető szerepet játszottak a repülésbiztonság növelésében. Az FDR-ek és CVR-ek által rögzített adatok lehetővé tették a balesetek okainak alapos elemzését és a repülésbiztonsági intézkedések javítását. Az eszközök robusztus kialakítása és az analóg rögzítési technológia biztosította, hogy az adatok a balesetek után is hozzáférhetők legyenek, így jelentős mértékben hozzájárultak a repülésbiztonság fejlődéséhez.